Persbericht Eindhoven 12 december 2023

Primeur voor de amateurmuziek, Fanfareorkest Unisono Eindhoven

‘de geboorte van een nieuw zusje’

Terwijl in het land van de amateurmuziek de ene na de andere vereniging stopt wegens een gebrek aan leden, gebeurde er in Eindhoven dit jaar iets heel bijzonders.

Meer dan 30 personen reageerden op een oproep van Fanfareorkest Wilhelmina Eindhoven op sociale media. Hierin werden mensen, die nog nooit een blaas- of slagwerkinstrument hadden bespeeld, uitgedaagd om in 10 weken zich voor te bereiden op hun eerste concert.

Aanvankelijk was er de nodige scepsis:  “je kunt niet in 10 weken een instrument leren bespelen en dan ook nog een concert geven.” En toch is dat wat er gebeurde op 21 mei 2023 op de van Doorne kiosk. Nog mooier was dat 24 muzikanten zeiden: “het mag hier niet stoppen we willen doorgaan met muziek maken.”

Dus besloten wij na de zomer een 2e project van 10 weken te organiseren met opnieuw een groep van 30 muzikanten in spé (de zaal in ‘t Trefpunt is niet groter, anders zouden het er meer zijn geweest) en dat project is afgerond op 9 december. En weer waren er ruim 20 muzikanten die door wilden gaan met muziek maken.

Vandaag, 12 december, heeft dan ook de grote samensmelting plaatsgevonden van de twee projecten en is Fanfareorkest Unisono Eindhoven ontstaan. Een vereniging die de ambitie heeft om vooral met veel plezier, laagdrempelig muziek te maken.

Unisono betekent letterlijk ‘één geluid’, oftewel meerdere muzikale stemmen die dezelfde toon produceren. In ons geval betekent het óók twee orkesten die zeer nauw samenwerken in organisatorisch, bestuurlijk en natuurlijk muzikaal opzicht. Wij presenteren ons, vanaf vandaag letterlijk als (bijna 100 jaar oude) broer en kersvers zusje. Ieder in een ander levensfase en met een zeer eigen identiteit, maar wel ook echt familie.

Wilt u meer weten, neem dan contact op met ondergetekende, voorzitter van Fanfareorkest Wilhelmina Eindhoven en beschermheer van Fanfareorkest Unisono Eindhoven.

Ben ter Horst

06 813 42 102

Website Fanfareorkest Wilhelmina Eindhoven www.fanfareorkestwilhelminaeindhoven.nl

Website Fanfareorkest Unisono Eindhoven www.fanfare-unisono.nl